Warsztaty Teatru Nō

Posted on Posted in Nowości

Staromiejski Dom Kultury i Fundacja Chibi-Waru zapraszają na warsztaty Teatr Nō, które odbędą się w piątek, 14 czerwca o godz. 18.00 w Piwnicy Largactil Staromiejskiego Domu Kultury.

Teatr nō – (能 – jap. umiejętność, talent, sztuka) to jeden z trzech (obok bunraku i kabuki) japońskich teatrów klasycznych. Jest to teatr poetycki i muzyczny. Klasyczna forma nō, powstała na przełomie XIV i XV wieku, za życia Zeamiego (1363-1443) – aktora, dramaturga i teoretyka, protoplasty szkoły Kanze, który odegrał kluczową rolę w procesie kształtowania się gatunku. Po wielu przemianach widowisko jest nadal uprawiane w Japonii i cieszy się dużą popularnością. Oś dramatów nō stanowi przemiana głównego bohatera, granego przez aktora określanego mianem shite (działającego). Na scenie towarzyszy mu drugi aktor – waki. W przedstawieniu biorą udział także muzycy (grający na bębnach ōtsuzumi, kotsuzumi, taiko i flecie nōkan) oraz chór (złożonego z aktorów głównych shite). Podstawami warsztatu aktorskiego są: taniec, śpiew, melodeklamacja oraz ekspresja maski, ruch sceniczny jest ściśle skonwencjonalizowany i opiera się na zachowaniu, przez aktora, postawy wyjściowej kamae oraz specyficznego sposobu poruszania się – hakobi. W Polsce nō zaprezentowano po raz pierwszy w roku 1980 i jest on dziś najpopularniejszą formą klasycznego teatru japońskiego w naszym kraju. Regularne i częste pokazy nō, przekłady na język polski zarówno sztuk, jak i pism teoretycznych, a także warsztaty mistrzów zapewniły mu liczne grono sympatyków. W 2001 roku teatr nō został proklamowany jako Arcydzieło Ustnego i Niematerialnego Dziedzictwa Ludzkości (wpisany na listę UNESCO). W 2011 roku, w Warszawie oraz w Tokio, Teatr Tessenkai, pod wodzą Kanze Tetsunojō IX, wystawił polski dramat nō autorstwa Jadwigi Rodowicz-Czechowskiej zatytułowany Chōritsushi (Stroiciel fortepianu) traktujący o duchowym wymiarze egzystencji Fryderyka Chopina. W roku 2016, we Wrocławiu podczas Olimpiady Teatralnej i w Tokio, w Narodowym Teatrze Nō, miał swoją premierę nowy dramat polskiej autorki zatytułowany Chinkon. (Ukojenie dusz). Przedstawienie to, łączące w całość historyczne wątki polskie oraz japońskie, skonstruowano wokół doświadczenia katastrof, którym może ulec człowiek w czasie swojego życia.

Podczas warsztatów uczestnicy zapoznają się z podstawami tańca i śpiewu w konwencji nō.

Prowadzący: dr Jakub Karpoluk

Japonista, historyk sztuki i kulturoznawca, adiunkt na Wydziale Kultury Japonii oraz Wydziale Sztuki Nowych Mediów PJATK, wykładowca Instytutu Sztuki PAN. w centrum jego zainteresowań badawczych znajdują się teatr i film japoński, sztuki wizualne oraz zagadnienia związane z metodologią badań w polu nauk o sztuce. Absolwent Kolegium MISH UW (mgr.) oraz Instytutu Sztuki PAN (dr), stypendysta Japan Foundation oraz IS PAN, studiował na Uniwersytecie Waseda, w Tokio, uczył się sztuki aktorskiej japońskiego, tradycyjnego teatru nō w szkołach Kanze, Kita oraz Shimogakari Hōshō. Kurator projektów artystycznych, współpracował m.in. z Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, Muzeum Łazienki Królewskie, Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina i Filmoteką Narodową. Produkował oraz występował w spektaklach teatralnych w Polsce, Japonii i Niemczech m.in. w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, Teatrze Studio i Teatrze Szekspirowskim, od wielu lat współpracuje z tokijskim Teatrem Tessenkai. Autor szeregu publikacji naukowych, wystąpień konferencyjnych, aktywny członek krajowych i zagranicznych stowarzyszeń naukowych.
緑蘭会 -Ryokurankai Polska Grupa Nō – Polish Nō Theatre Training Group

supported by 一般社団法人今井光郎文化道徳歴史教育研究会
Imai Mitsuo Bunka Doutoku Rekishi Kenkyukai